fbpxSamer A. AL-Ratrout, Ph. D. | Amman Arab University

Samer A. AL-Ratrout, Ph. D.

Profile picture for user s.alratrout
Samer A. AL-Ratrout, Ph. D.
Assistant Professor of Architecture

البحث في التراث الإسلامي والاستدامة الموروثة وإعادة التفكير في الإبداع:

        في التراث الإسلامي ، يتضمن مجال البحث التحقيق في المعرفة الموروثة. وهذا يشمل فلسفات الحفاظ ، واللوائح ، والمواثيق ، وأساليب التدريس ، والنهج ، والاستراتيجيات ، وإجراءات أفضل الممارسات ، والإدارة. كما يستهدف الاهتمام البحثي تبني وتطوير إجراءات معاصرة مناسبة للتوثيق المرن والصلب للتراث. يتضمن ذلك نمذجة المعلومات ، والتسجيل الرقمي ثلاثي الأبعاد ، وقياس التآكل ، ومراقبة التردي ، والمحاكاة الرقمية ، والتقييمات الافتراضية ، وإعادة البناء الافتراضية ، والعرض المعزز ، والاستكشاف و الاستعراض التراثي.

        مع التركيز على الاستدامة الموروثة ، يشمل مجال البحث كذلك التحقيق في التراث لدعم تطوير مفاهيم البيئة المبنية الخضراء المعاصرة. وهذا يشمل المناهج التربوية ، وأنظمة التصنيف ، واتجاهات أفضل الممارسات ، والتشريعات ، وطرق التنفيذ ، والاستدامة ، ونمذجة المعلومات ، واستراتيجيات المشاركة العامة ، وأساليب التحفيز العام ، بالإضافة إلى إشراك أصحاب المصلحة ، وتوليد الوعي.

يأخذ البحث في هذا المجال في الاعتبار جوانب مختلفة لدورة الحياة للبيئة المبنية ، بدءًا من فلسفات الابتكار ، مروراً بالمفاهيم والتطور والمحاكاة والبناء والأداء والإدارة والصيانة ، وينتهي بالحفاظ على الخبرة البشرية الجماعية من خلال الحفاظ على الأصول غير الملموسة وإعادة بناء افتراضية للآثار المادية. كما يأخذ في الاعتبار عمليات وإجراءات الحفظ والتوثيق والتخلص وإعادة التدوير ذات الصلة.

        في إعادة التفكير في الإبداع ، يتضمن البحث الكشف عن جوهر التركات الثقافية الموروثة. يتم استخدام هذه الدروس المستفادة لإدخال أساليب مبتكرة للتحقيق والفهم. الأساليب التي تتضمن العمليات المتطورة باستمرار تدعم التفكير الإبداعي والتصميم و ابتكار البيئة المبنية.

في هذا المجال ، تدعم أساليب البحث المستخدمة تقديم ودمج إرشادات أفضل الممارسات ، بما في ذلك النظريات الناشئة للتحقيق وفهم المكاسب من معالم التراث والعلامات والمؤشرات.

 


 ٍSearching Islamic Heritage, Inherited Sustainability, and Rethinking Creativity:

     In Islamic Heritage, the research area incorporates investigating the inherited body of Knowledge. This includes conservation philosophies, Regulations, Charters, Pedagogies, Approaches, Strategies, Best Practices Procedures, and Management. It targets also adopting and developing appropriate contemporary procedures for soft and hard Documentation of Heritage. This includes Information Modelling, 3D Digital Recording, Erosion Quantifying, Deterioration Monitoring, Digital Simulating, Virtual Assessments, Virtual Reconstructing, Augmented Displaying, Exploring, and Exhibiting.

      Focusing on Inherited Sustainability, the research area involves investigating heritage to support the development of contemporary Green Built-Environment Concepts. This involves Pedagogic Approaches, Rating Systems, Best Practice Trends, Legislation, Implementation Methods, Sustainability, Information Modelling, Public Participation Strategies, Public Motivation tactics as well as stakeholder Engagement, and Awareness Generating.

The research in this domain considers different life-cycle aspects of the built environment, starting with creation philosophies, going through concepts, evolution, simulation, construction, performance, management, and maintenance, and ends with maintaining collective human experience through the conservation of intangibles and virtual reconstruction of physical traces. It considers also the associated preserving, documenting, disposing, or recycling processes and procedures.

    In rethinking creativity, the research involves revealing inherited cultural legacies' essence. These learned lessons are employed for introducing innovative approaches to investigation and comprehension. The approaches support involving the ever-evolving processes of creative thinking, designing, and creating of the Built-environment.

In this domain, the employed research methods support introducing and integrating best practices guidelines, including emergent theories of investigating and grasping gains from heritage milestones, markers, and pointers.